En stor längtan på rygg

"snö på snabba dagar och träden som gipsfigurer en stor längtan på rygg sträcker ut sina vingpennor och skriver utan att nå botten"

Namn:

Göteborgare. Stockholmsbo. Sysselsatt.

3.5.07

Yes, it's fucking political II

Jag har aldrig riktigt förstått varför så många klagar på att tidningsartiklar är "vinklade". Jag har heller aldrig förstått vad en "vinkel" egentligen är för något. Om man med vinkel menar utgångspunkt - och det är just vad de flesta verkar mena, varför de inte säger så är en gåta - är klagomålen meningslösa eftersom det är omöjligt att tänka sig en "ovinklad" tidningsartikel. Att "ha en vinkel" är detsamma som att vara en människa.

Dock finns det stunder då jag har lättare att förstå vad kritikerna talar om, även om jag inte skulle använda mig av deras indignerade vokabulär. Ett sådant exempel är det här reportaget om Vänsterpartiets 1 maj-demonstration i Stockholm. DN är här, som Göran Persson så vackert uttryckte det (det är intressant att notera att det är först i en privat sfär som Persson vågar använda sig av retoriska figurer som liknar Palmes), "en riktigt otäck tidning".