En stor längtan på rygg

"snö på snabba dagar och träden som gipsfigurer en stor längtan på rygg sträcker ut sina vingpennor och skriver utan att nå botten"

Namn:

Göteborgare. Stockholmsbo. Sysselsatt.

12.10.06

Tvåhundraårigt smicker

Jag förvånas verkligen över tålamodet hos den person som mot förmodan fortfarande läser vad jag skriver i min blogg. Ännu mer förvånas jag om jag inte med det här inlägget slutligen kommer att lyckas beröva mig själv mina sista läsare. Som sann bibliofil ger jag er nämligen (tam-ta-ram):

förordet till Hans Olof Sundelius Norrköpings minne (Norrköping, 1798):

"Stormägtigste Allernådigste KONUNG!

Detta arbete, som under trägen sysla och flere missöden sett både sin början och slut, vågar jag Edrs Kongl. Maj:t allerunderdånigst tillägna.

En Konung af upplysning och ädelt hjerta anser med nådigt välbehag äfven den ringaste Undersåtens bemödande at vara nyttig.

Desse egenskaper, som så nära gränsa intil sjelfva Gudomligheten, och dem smickret lika så litet förmår tillägga något anseende, som tadlet fläcka dess sanna värde, hafva ifrån den spädare åldern varit Eder Kongl. Maj:ts lott. De innehålla en lyckelig båtnad för Svenska Litteraturen och den gladaste utsigt för mig, som altid skal räkna för största ära och belöning, at med underdånigste vördnad och nit framhärda

Stormägtigste Allernådigste
KONUNG!
Eders Kongl. Maj:ts

Allerunderdånigste och tropligtigste
undersåte
Hans Olof Sundelius."

(Tilläggas kan att Norrköpings Minne, till skillnad från Hästeboken (som citerats nedan) är tryckt i antiqua istället för frakturstil.)

3 Comments:

Blogger Mård said...

Haha, så sjukt kul. Har du förresten läst Ich bin ein Bibliothekar? Smickret huvudpersonen framför till sin chef är, förvisso författat två hundra år senare och delvis på tyska, men fortfarande lika sanslöst underhållande.

12 oktober 2006 kl. 11:54  
Blogger Andreas Hedberg said...

Nej, fortfarande inte. Men jag borde, antar jag. Har fastnat i min farfarsfars dagbok istället.

12 oktober 2006 kl. 11:56  
Blogger Urban said...

Jag kontrar med något mindre smickrande. Gårdagens upplaga av Borås Tidning innehöll en notis om att folkvettsexperten Magdalena Ribbing kommer att hålla gästa "Feminina föreläsningar på Pulsen".:

"Ribbing vet vad hon talar om, en av hennes släktingar hade den goda smaken att befria oss från den vulgäre despoten Gustav III när det begav sig."

BT är för övrigt en konservativ tidning.

U.J.

14 oktober 2006 kl. 13:15  

Skicka en kommentar

<< Home