En stor längtan på rygg

"snö på snabba dagar och träden som gipsfigurer en stor längtan på rygg sträcker ut sina vingpennor och skriver utan att nå botten"

Namn:

Göteborgare. Stockholmsbo. Sysselsatt.

22.2.07

Le spleen de Dijon

Några månader efter min studentexamen reste jag till Dijon i Frankrike. Vid stadens universitet studerade jag bland annat filosofi. Som examensuppgift fick jag skriva en uppsats som skulle besvara frågan "Le beau véritable ne peut-il naître que de la souffrance?" (ungefär: Kan det verkligt vackra bara födas ur lidandet?).

"Dum jävla fråga", tänkte jag och svarade ja (fast med lite fler ord, och med bland annat Stig Dagerman som exampel - jag fick ta mig ända ut till betongförorten (det finns sådana i Dijon) på en synnerligen fallfärdig, begagnad cykel (som jag köpt för typ 300 francs) - lyckligtvis var det en vacker vårdag - för att få tag i den franska översättningen av Ormen, Le serpent).

Jag är nu beredd att revidera mitt svar, mycket tack vare låten "Punchlines" från ett av förra årets bästa album, Bring it back med Mates of state. Lyssna, lär.