En stor längtan på rygg

"snö på snabba dagar och träden som gipsfigurer en stor längtan på rygg sträcker ut sina vingpennor och skriver utan att nå botten"

Namn:

Göteborgare. Stockholmsbo. Sysselsatt.

20.10.06

Sköna människor i Östergötland III

Dags för del tre i serien. Idag: Olle Runquist.

Den är hantverksmarknad på släkten von Fersens gamla stenslott i Ljung. I den breda trappan som leder upp till andra våningen står Olle Runquist med sina oljemålningar. Det är tionde gången han är här. Han står alltid på samma ställe.
– Det är en jättebra plats. Ljuset är fint. Och dessutom måste alla gå förbi här.
Han har ställt upp sina tavlor i två grupper på två olika avsatser i trappan.
– Där nere är det bara kanalmotiv och här uppe är det tavlor med motiv från trakterna kring Ljungsbro, säger han.

Olle har målat i över femtio år.
– Det var 1951 som jag fick ett målarskrin av min mor. Sedan dess har jag målat på fritiden, men det är först nu när jag är pensionär som jag har blivit proffs. Jag åker runt och målar av hus åt folk som är intresserade.
Är det inte svårt att skiljas från målningarna?
– Nej, jag får ändå inte plats med dem hemma. Jag är bara glad om jag blir av med några.